perjantai 30. maaliskuuta 2012

Pipoja vastasyntyneille

Luin facebookin yhdeltä palstalta, että Jorvin sairaalassa vastasyntyneet eivät enää saa päihinsä puuvillapipoja, koska niiden pesettäminen on niin kallista, pipojen tilalla käytetään verkkonauhaa. Jorvin sairaalan kätilöt olivat päättäneet korjata asian kutomalla pipoja, jotka annettaisiin sitten mukaan kotiin. Eräs kätilöistä rekrytoi oman marttaseuransakin mukaan, mutta silti pipoja ei valmistunut tarpeeksi kaikille syntyville, joten asialaitettiin facebookin. Myös iltalehti huomasin jutun. Alkuperäinen viesti löytyy tämän linkin takaa facebookista.

Ensin vihjasin äidilleni pipojen tekemisestä, mutta innostuin myös itse. Vastasyntyneen pipo on kuitenkin aika pieni, eli se valmistuu nopeasti, mutta koska tyyli oli vapaa, olisi pipot hyvä paikka testata vaikka uusia tekniikoita. Tähän mennessä olen saanut 2 valmiiksi, ja olen aloittanut tehemään kolmatta.
Ensimmäisestä piposta tuli hyvin yksinkertainen.
 Toisessa pipossa lähdin testaamaan saamaani ideaa ja minulle uutta tekniikkaa. Olin saanut idean panda pipoon jo aikaisemmin, mutta en tiennyt kenelle sen tekisin. Korvat ja pipon yläosa on tehty suuntaa vaihtamalla, ensin valkoiset osat ja sitten mustat.

Mikäli innoistut kirjoitukseni ja pipojeni takia osallistumaan vastasyntyneiden pipojen kutomiseen, olisi hienoa, jos vaikka kommentoit tätä tekstiä tai laitat minulle linkin (mikäli kirjoitat vaikkapa blogiisi aiheesta ja esittelet kutomistasi). Ja jos puikot ei pysy omissa käsissä,  linkkiä blogiini voi jakaa omille kutomista harrastaville tutuille. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti